Pages

04 October 2009

Lembu Husin Misai Merah.


Tompokan tahi lembu bertaburan di atas jalan raya. Ada yang telah kering keras tak kurang yang masih panas berwap wap. Keadaan ini amat biasa dan suatu yang rutin dilihat di sepanjang jalan pintu pagar hadapan sekolah.

Bertentangan pintu gerbang sekolah, tersergam kandang lembu Husin Misai Merah. Angkuh sekali, seolah cuba mencabar sistem pendidikan negara melalui metafora yang sama sekali bermaksud menghina dan merendahkan institusi tersebut semartabat lembu lembunya yang berak bergelimpangan.

Di sebelah petang pula, dibakarnya tahi tahi lembu yang sempat dikumpul atas tanah yang digali semacam kawah. Berkepul kepul asap memasuki perkarangan sekolah dan kelas. Nak belajar fardhu ain pon dah takde mood. Hinggakan ustaz pon layan tido.

Menghalau nyamuk katanya. Amat susah berurusan dengan pemgembala lembu yang tak pernah bersekolah tetapi tinggal ditepi bangunan sekolah. Tiada lansung toleransi. Apa dia fikir cikgu cikgu dan kami semua macam lembu lembunya?mengiakan segala katanya dan rela hidung dicucuk, diheret kesana kemari dan ditambat di padang ragut.

3 contengan:

terompahkayu said...

ego tu. dia mungkin rasa dia pengembala lembu lebih lama sblm wujud sekolah. tapi kurang2 dapat kontrol denggi kan?

abOo said...

forging organik..keh keh

mat sabung said...

hehe..tpt jatuh lagikan dikenang

Post a Comment