Pages

01 October 2009

Pengalaman jual burger.

Pemandangan biasa. Biasakah anda melihat pemandangan ini?

Banyak juga hasil jualan hari ni. Duit 50 je dah berapa tebal aku ikat. Setebal 2 kamus dewan. bayar muka kereta pon boleh ni. Dah setel ikat, aku sumbat dalam beg kertas burger. Kasi penyamaran, kalu orang nampak aku bawak ni takdela dia ingat ada duit dalam ni. Boleh pergi bank dengan tenang dan senang.

Lainla kalu ada orang kebulur rampas beg ni sebab nak makan ingatkan aku bawak burger. Tapi orang miskin kebulur lagi mulia dari perompak. Takdenya dia nak rampas beg ni walau sekebulur mana.

Tangan yang tadi berbau daging burger dah berbau duit pula. Hijau daun lettuce nampak macam duit RM50, merah cili jadi RM10! Memang kalau aku tak fikir masa depan perniagaan, dah lama aku beli kereta sebiji wat balik kampung.

"Woi! Lokman.. aku nak gerak ni. Bank in duit jap. Kau pergi jaga dining, orang tengai ramai tu" Lokman diam membisu, kadang kadang tersenyum menampakkan gigi rongaknya.

"hik..hik..seronok..duaronok..tigaronok..hikhik..limariburonok..beronok ronok seronok aku, banyaknya!" Lok tersadai tepi sinki, asap berkepul kepul. Mata merah.

"Banyakla kau punya seronok, lalok lagi. Time orang tengah ramai ni la kau nak layan..belajar malas, kerja malas, rajin betul kau malas" Aku terus pergi basuh tangan guna hand sanitizer, menapak cari bank cap harimau.

Lambat nanti marah pulak Ariel Sharon. Orang cakap burger yang aku jual ni kena bayar komisen kat Israel. Aku pon tak tahu, kalau betul nak boikot baik halang terus dari bukak kat malaysia. Ni tak, segala macam Israel ada kat sini, dari kopi, ubat gigi, pencuci muka, seluar dalam, semua ada. Pemerintah juga yang bagi masuk.

Bendera Israel yang berkibar kat PWTC tu sape nak jawap? Apa cerita..kan Malaysia tak iktiraf israel sebagai sebuah negara. Pemerintah pon satu macam. Pening juga orang biasa biasa macam aku nak fikir masalah negara.

Aku cabut sekeping RM50 dari ikatan, pekena Pumpkin Spice Frappucino Starbucks. Tengok awek lalu lalang sambil tunggu orang tak ramai dalam bank. Rasa macam kopi radix, tapi apsal tah sampai RM20 secawan. Memang Zionis betul.


Nota bawah : Belajar mencari kebahagiaan sendiri, sebab untuk mengharapkan pemerintah memberi kita kebahagiaan agak sedikit besar risikonya ~ Andrea Hirata.

2 contengan:

terompahkayu said...

hahaha pemimpin kita cuma tau kutuk israel tapi bila berdepan diaorang takda telur.. tanyala sama lebai seman, dia memang tau sangat hahaha

abOo said...

sekarang ni semua orang nak jadi pemimpin konon membela rakyat. yang sebetulnya semua nak duit je.

Post a Comment