Pages

08 January 2010

Naik Keretapi Di Tahun Baru.




Keretapi ekspress berbeza sikit berbanding keretapi local/biasa. Bagi yang tak pernah naik, cuba bayangkan beza bas ekspress dengan bas mini.

Camtu la kurang lebih beza keretapi ekspress dengan yang local/biasa. Ekspress selalunya berhenti di stesen stesen besar sahaja, ataupun stesen yang ada orang nak turun.

Kalau dikira dari kelajuan, memang keretapi kurang berdaya saing jika dibandingkan dengan pengangkutan lain. Tetapi kalau laju macam bas sampai langgar pembahagi jalan pon tak guna juga kan?

Satu lagi yang seronok sebab ada kantin. Dalam bas mana ada. Nak pekena kopi atas keretapi sedikit mencabar. Lagila kalau keretapi tengah layan selekoh. Orang berdiri pon boleh jatuh, inikan pula nak ejas bibir cawan bagi ngam masuk mulut. Silap hari bulan boleh terminum kopi ikut lubang hidung. Yang tumpah tak payah cakapla. Harga secawan boleh cecah sampi RM2. Nasi pula RM5.


Kalau nak berdiri pon susah, bayangkan sendiri la macam mana nak buang air besar. Malas aku nak cerita. Lagi 1 tandas hanya boleh digunakan semasa tren bergerak. Mencabar betul.

Untuk mengelakkan bosan, mestilah bijak merancang aktiviti semasa dalam perjalanan. Misalnya jika tempoh perjalanan mengambil masa 7 jam, 3 jam pertama digunakan untuk tidur, 1 jam berulang alik dari koc depan sampai hujung, 3 jam lagi untuk layan angin segar sambil makan donat dengan pintu terbuka. Heh!

Setakat entri ini ditaip, ranking keretapi paling laju dipegang oleh negara China, dengan kelajuan 395 kilometer sejam. Kalah Shinkansen kat Jepun.

Pada kelajuan tersebut aku boleh balik Kelantan dari Kuala Lumpur dalam masa 2 jam sahaja. Laju betul. Disebabkan Malaysia tiada keretapi laju lagi, maka tempoh aku balik Kelantan adalah 12 jam buat masa ini. Cilake, KTMB tak sedar ke masa itu emas?

Kalau ada niat nak naik keretapi ekspress antarabandar lepas ni, satu je aku nak pesan; jaga jaga dengan brader yang suka lepak dan hisap rokok tepi pintu koc dengan pintu terbuka. Jaga Jaga!

2 contengan:

Anonymous said...

apa pasal

tunbegia said...

teringat haku hampir terlepas stesen ktm kulai, sebab takde announcement ponn, kehh

salamm,

Post a Comment