Pages

01 September 2011

5 seni backpack secara solo.

Backpacker solo.


Tak semua perkara yang dilakukan secara berkumpulan memberi faedah kepada setiap ahlinya. Bagi mereka yang lebih ke arah introvert, bersendiri itu lebih menyenangkan dan menghasilkan energi positif. Backpack seorangan walaupun isu keselamatan paling dirisaukan, tak kurang juga seronoknya berbanding pergi beramai-ramai.

1. Mengenal diri sendiri.
Sama seperti saat kita mengelamun sendirian dalam bilik, yang ada hanya kita dan perasaan. Kita bermonolog, bercakap dengan diri sendiri. Teknik ini jika tak keterlaluan bolehlah dikatakan muhasabah diri sendiri.

Dapatkah anda bayangkan berada di tempat yang betul-betul asing, tanpa saudara, kawan dan taulan di sekitar? Suasana sunyi tanpa gangguan ini memudahkan kita berfikir dan melihat ke dalam diri kita sendiri seterusnya menilai kehidupan yang telah dilalui. Tak sedikit pengembara solo yang mendapat pencerahan dalam segala isu dan masalah yang dihadapi ketika bersendiri.

2. Kuasa autonomi.
Kehidupan rutin harian di pejabat sungguh membosankan. Pergi kerja pukul 8 pagi, berebut naik tren atau menempuh kesesakan lalu lintas jika anda memandu, kemudian menghadap komputer kalau kerja kita memerlukan kita melakukan itu. Atau anda mungkin lebih suka contoh menjawap telefon.

Benda yang sama dilakukan setiap hari, setiap minggu, setiap bulan dan tahun. Semua rutin tadi kadang-kadang bukan atas kemahuan kita sendiri. Bukan kita yang buat keputusan. Tapi itu adalah rutin harian yang dibuat seolah tanpa sedar kerana sudah terbiasa.

Apa yang lebih menyenangkan dari membuat keputusan sendiri tanpa mendapat arahan dari atasan atau memikirkan orang lain? Segala pilihan terletak di tangan kita. Misalnya jika kita rasa nak bergerak pada waktu malam, kita pon beli tiket bas malam tanpa perlu tanya pendapat atau menunggu rakan jika pergi berkumpulan.

Terasa sangat dewasa, bebas dan menguasai diri sendiri bukan? Cubalah. Sedikit sebanyak, backpacker solo sebenarnya sedang berlatih menjadi pemimpin. Memimpin diri sendiri setidak-tidaknya.


3. Berdikari (berdiri atas kaki sendiri).
Backpack berkumpulan saling melengkapi. Misalnya jika kita kehabisan wang boleh pinjam dari kawan. Atau kerana tak tahu tentang sesuatu dan malas nak ambil tahu, kita hanya jadi penumpang kerana semua persiapan tadi kawan sudah siapkan. Tiket sudah dibelikan misalnya.

Jika backpack sendiri, semuanya dirancang sendiri. Segala info dikumpul, dianalisis dan dicerna sendiri. Keputusan yang dibuat sungguh hati-hati kerana memikirkan kesilapan adalah kecelakaan yang terpaksa ditanggung sendiri di kemudian hari. Maknanya solo backpacker selain berdikari, juga merupakan seorang yang berani. Sangat berani.


4. Unik dan kreatif.
Di saat Isaac Newton mengelamun di bawah pokok sebelum dia melihat sebiji epal jatuh lantas tercetusnya idea gravitasi, dia sedang bersendiri. Ketika John Lennon mengarang lirik lagu di tepi sungai Ganges semasa dia backpack ke India, dia berseorangan.
"Introvert adalah minoriti di kalangan masyarakat, tetapi majoriti dari mereka adalah orang-orang yang hebat."

Hiduplah seperti yang kita mahukan, bukan seperti yang orang lain perkatakan. Undang-undang yang tak tertulis tetapi jika dilanggar akan dipandang serong padahal perkara tersebut bukalah suatu kesalahan, banyak mengekang kreativiti dan perkembangan manusia. Hasilnya kita gagal mencerna sesuatu perkara.

Ertinya kita seharusnya sekadar ambil tahu apa persitiwa yang sedang berlaku melalui suratkhabar dan televisyen. Bukannya percaya bulat-bulat apa yang ditulis kenapa peristiwa itu berlaku. Semestinya seorang pejuang bangsa yang menuntut kemerdekaan sesebuah negara dianggap hero oleh rakyatnya. Tetapi mereka adalah pemberontak dari kaca mata penjajah.

Memandangkan negara kita merdeka hanya melalui budi bincang UMNO dengan penjajah, mereka yang berjuang sama menuntut kemerdekaan tetapi melalui pertubuhan lain digambarkan sebagai penjahat. Jahatkah mereka sehingga digambarkan sebegitu rupa?


5. Cari kawan, kenal lawan.
Backpack seorang diri selain dapat mencari kawan, juga untuk kenal jenis orang yang akan ambil kesempatan terhadap kita. Maka kita akan sentiasa dalam keadaan berjaga-jaga dan defensif. Jika kita datang beramai-ramai, semestinya kita tak cari kawan lain. Payah.

Hanya keadaan sahaja yang berubah. Jika semalam kita makan roti canai di kedai mamak dengan kawan-kawan sambil sembang bola. Hari ini kita makan bakso (jika kita backpack ke Indonesia) dengan kawan-kawan yang sama juga cerita pasal bola. Yang berubah hanya makanan yang di makan dan keadaan sekitar. Itupon kalau kita perasan dan perhati.

6. Bebas.
Melakukan apa yang ingin kita lakukan, bukannya terikut-ikut dengan apa yang ingin mereka (kawan-kawan) lakukan.

Seseorang yang boleh hidup beramai-ramai belum tentu boleh hidup sendiri, tetapi seseorang yang boleh hidup sendiri dijamin tiada masalah hidup beramai-ramai. Kerana introvert adalah seorang pemerhati dan pemikir bukannya anti sosial yang susah untuk bercakap.

“Most inventors and engineers I’ve met are like me. They’re shy and they live in their heads. The very best of them are artists. And artists work best alone…” Steve Wozniak


0 contengan:

Post a Comment