Pages

15 August 2011

Seni mengembara menggunakan kereta api.

Hitchhike


1. Pemandangan.
Menaiki kereta api sebagai pilihan ketika mengembara/bercuti memungkinkan kita melihat pemandangan yang pelbagai di sepanjang perjalanan. Dari sawah padi, sungai, bukit-bukau, kebun sawit sampailah ke hutan belantara semuanya dapat dilihat di sepanjang perjalanan. Berbanding kereta, jika anda yang memandu semestinya tumpuan hanya pada pemanduan.

2. Tidak perlu menyewa hotel.
Perjalanan menggunakan kereta api jika dirancang dengan betul dapat meminumkan kos penginapan hotel. Jika anda dari Kuala Lumpur dan berkira-kira untuk ke Woodlands di Singapura, pilihlah tren yang bertolak pada malam hari supaya boleh tiba di destinasi saat hari sudah subuh.Untuk tidur yang lebih nyenyak dan mimpi indah, boleh beli tiket tempat tidur.

3. Luas dan terdapat kantin.
Ruang kereta api sangat luas dan selesa. Tidak timbul istilah krem/kebas kaki kerana anda boleh bangun berjalan-jalan di sepanjang gerabak dari depan hingga ke hujung. Jika lapar, terdapat kantin boleh pekena kopi atau megi, nasi goreng juga ada. Walaupun makanan yang dijual sedikit mahal, tetapi ia sedap.

Sebenarnya tiada istilah makanan tak sedap, yang ada hanyalah keadaan kita ketika kita makan, apakah kita sedang sangat lapar atau sedang kenyang. Hanya itu yang mempengaruhi betapa kita menghargai sesuatu makanan itu sedap atau tidak.

4. Kurang popular, lebih peluang.
Berbanding kapal terbang, kereta api memang kurang popular maka tiket sentiasa ada dan boleh ditempah seawal 2 bulan atau sehari sebelum tarikh perjalanan.

Kita tak perlu berebut untuk membeli tiket dan boleh mendapatkannya di saat akhir berbanding jika menggunakan kapal terbang yang tiketnya sudah boleh dibeli seawal setahun sebelum tarikh penerbangan jika mahu murah atau terpaksa bayar 3 kali ganda lebih mahal jika dibeli saat-saat akhir (itupun kalau masih ada tiket).

Kereta api juga akan menambah gerabak jika permintaan dari penumpang adalah tinggi pada sesuatu masa seperti di musim-musim perayaan.


Baca buku.

5. Masa perjalanan Lebih Lama.
Secara relatifnya, kereta api bergerak lebih perlahan berbanding kereta atau bas apatah lagi pesawat. Ini sebenarnya adalah kelebihan. Kenapa? Kerana jika anda seorang yang suka membaca novel, masa ini sangat sesuai di isi ketika dalam perjalanan.

Membaca di dalam kereta api juga tidak memeningkan kepala berbanding membaca di dalam kereta atau bas. Lampu dalam gerabak sentiasa dihidupkan, maka setiap masa kita boleh beraktiviti/ menyiapkan kertas kerja atau mengelamun sambil menikmati pemandangan.

6. Kurang Kecelakaan.
Kebarangkalian kereta api kecelakaan adalah jauh lebih rendah berbanding bas atau kereta atau pesawat. Kereta api juga kuat dan teguh jadi tiada masalah jika ia melanggar lembu yang melintas rel.

Kalau kereta yang langgar lembu, kebarangkalian lembu dan pemandu kereta terkorban adalah sama tinggi.


Nota bawah: Kereta api adalah kehidupan.

1 contengan:

Nadia Hamid said...

nice entry.... Tk pernah naik train utk prjalanan jauh. One day, sy pasti akn cuba! ^_^

Post a Comment